Saturday, December 22, 2012

Anak adalah cermin diri..

Bile terbaca rungutan orang tentang kenakalan anak2 mereka... aku baca dan aku bersyukur.. Syukur sebab anak2 aku takla senakal anak2 orang..

Aku bangga ngan anak2 aku.. walaupun kadang2 diorang tak dengar cakap.. tp mereka masih boleh dikawal.. mereka sentiasa mahu dimanja.. dan mereka saling sayang menyayangi.. gaduh tu biasalah... budak-budak.. berebut2 barang.. berebut mainan...

Ada orang layan anak... atau ajar anak dengan rotan.. buat salah je rotan.. betul ke cara tu?? anak2 zaman skang da advance.. rotan bukan lagi ketakutan mereka..

Macammana nakal sekalipun anak kita... janganlah sampai keluar perkataan2 yg tak elok..
Memang.. bile anak tak dengar kata... ilang sabar dibuatnya... tp aku cuba kawal diri aku dari memanggil mereka 'degil'... 'jahat' dan sebagainya... Semua orang tahukan... Ape yg keluar dari mulut seorang ibu tu satu doa..Tapi aku tak boleh kawal bila orang lain yg keluarkan perkataan2 tak elok pada anak2 aku... Bodohla.. Bedebahla.. dan macam2 lagi perkataan yg aku hanya mampu dengar... dan telan...

Bila baca.. dengar cerita kenakalan anak kawan2 aku contohnya.. kadang2 aku terdetik.. apa yang nakal sangat budak2 tu... apa yg susah sangat?? Sebab anak lelaki? Akupn ada anak lelaki.. Paling terukpun yg aku tak tahan bila dia pukul kaklong.. bila berebut mainan dengan kaklong.. dia akan buat apa je yg dia terlintas.. baling ke.. gigit ke.. pukul ngan mainan tu jugak ke... time ni aku kena lah bertegas skit.. marah dhwa.. tegur dhwa... pukul tapak tangan dia.. tp klu aku da geram sangat.. aku cubit.. kalau aku dah cubit tu.. kira aku dah marah betul la tu.. aku cubit kuat.. bole lebam dibuatnya..

Lagi satu.. dia memang tak reti duduk diam. dia nak manjatlah.. dia nak berlarila.. dia nak pusing2la.. dia nak terjunla.. tp normal kan budak laki camtula... tapi perangai tu.. abis kat umah jela.. atau kat uma nenek dia.. so far kat rumah orang.. dia tak camtu... dia sedar diri sedar ruang.. hehehe

Ada kawan aku... anak dia 2.. dia cakap anak lelaki dia nakal.. nakal sangat.. tak dengar cakap.. sampai kene bantai rotan berbilai.. tapi anak masih jugak nakal.. nampak tak?? bile kite berkeras sangatpun... tak berkesan.. dia tetap buat ape yg dia nak buat.. jadi cara apa lagi?
Aku tak penah bantai anak dengan rotan... kat umah akupun takde rotan.. yg ade hanger... penah la aku pukul diorang dengan hanger.. tp pukul gurau2..

Kawan aku tu siap bersungut.. bkn bersungutla.. camne ekk nak cakap... kire cam mengadula.. dia baru anak dua... tp da tak boleh handle.. and dia takleh imagine situasi aku.. anak 3.. Cemane aku leh sabar ngan kerenah 3 anak.. Diorang cakap aku ni nampak lembut.. Yeke??

Aku kalau dah marah... marah jugak... Aku tengking.. dan keraskan suara mengeram cam Misha Omar je hahaha.. Dhwa kadang2 aku marah camtu dia dah nangis.. dia terus datang peluk aku..

Susah sangat ke bela anak??? Cuma kekurangan aku.. aku tak dapat beri kemewahan pada diorang.. Aku belum mampu bagi diorang makan sedap2.. Aku dah lama tak bawa diorang berjalan ke tempat2 yg menarik.. atau beli baju2 baru untuk mereka...Itu jela...

Bile anak degil.. atau nakal.. aku teringat nenek aku penah cakap... Mungkin apa yg kite suap pada anak2 tu tak berkat... tu yg buat anak keras hati... Sebab tu aku selalu mintak Allah berkati rezeki aku.. tak kirala banyak atau sikit.. Aku tahu aku banyak hutang... Takut jugak kalau orang tak halalkan..

Mungkin jugak kite sendiri.. masa kecik dulu... nakal.. degil... buat susah hati mak bapak kita.. kan..
Aku tak nafikan aku dulu degil.. sampai skangpun aku degil dan keras hati.. Sampai ke saat ni.. aku masih jauhhhhhh dengan ayah aku... Ada je benda yg tak kena... kenapa ekk.. Lagi plak dah berkeluarga ni.. agak payah sebab aku ada suami yg aku nak kene taat... Dan ayah aku plak ade isteri lain yg membuatkan jurang ni makin jauhhh dan jauhhhhh....